Miejski Zakład Komunikacji na życzenie pasażerów i po przeprowadzonych konsultacjach społecznych wprowadza duże zmiany w rozkładzie jazdy, które będą wprowadzone w dwóch etapach. Od soboty (19 października) m.in. na ulice wyjedzie nowa linia nr „15”, która połączy os. Mazurskie z osiedlem Zdrojowym, miejski przewoźnik dojedzie też na ulice Osiedlową i Chmielną , a „19” wróci na pętlę na os. Śląskim. Kolejna korekta rozkładu jazdy nastąpi po otwarciu wiaduktu wschodniego przy ul. Zjednoczenia.

Miasto Zielona Góra zwiększyło nakłady finansowe na funkcjonowanie komunikacji miejskiej, wobec czego zwiększona zostanie praca przewozowa realizowana przez Miejski Zakład Komunikacji Sp. z o.o. Uruchomione zostaną nowe połączenia i rozbudowana oferta przewozowa w ramach istniejących linii. Na przedstawionych dalej mapach kolor niebieski oznacza nową trasę, a kolor czerwony odcinek który nie będzie już obsługiwany w ramach danej linii.

W wyniku przeprowadzonych konsultacji społecznych, wsłuchując się w głosy mieszkańców, rozbudowana zostanie trasa linii nr 6 o dwa nowe przystanki: na ul. Osiedlowej („Osiedlowa”) oraz na ul. Chmielnej („Os. Braniborskie”). W tym etapie utrzymany będzie obecny rozkład jazdy.

Uruchomiona we wrześniu linia minibusowa nr 102 cieszy się dużym powodzeniem. Mieszkańcy osiedla Malarzy i Cegielnia przyjęli z aprobatą i entuzjazmem wiadomość o nowym połączeniu i aktywnie z niego korzystają. Planowana jest zatem kompleksowa zmiana. Linia „102” będzie zlikwidowana, a „12” pojedzie inaczej. Chodzi o to, aby mieszkańcy tej części miasta zyskali dostęp do komunikacji miejskiej także w dni powszednie.

Zmiana trasy linii nr 12 dotyczy odcinka od Śródmieścia do osiedla Leśnego. Autobusy pojadą: ulicą Herberta, Działkową i Prostą do pętli Wyczółkowskiego, a następnie (zamiast do osiedla Leśnego obsługiwanego linią priorytetową nr 5) przez osiedle Malarzy, Cegielnia do ulicy Łużyckiej i dalej przez ulicę Zachodnią do pętli Zawadzkiego „Zośki”. Linię nr 12 obsługują 10-metrowe autobusy PILEA, co doskonale wpisuje się w jej przebieg przez te osiedla.

Do czasu zakończenia przebudowy ulicy Prostej objazd w kierunku Zawadzkiego „Zośki” będzie przebiegał przez al. Wojska Polskiego (Uniwersytet) – tak jak obecnie.

Linia nr 5, której trasa przebiega przez osiedle Zdrojowe, cieszy się dużym popytem. Mieszkańcy tego dynamicznie rozwijającego się osiedla oczekują zwiększenia liczby połączeń, ponieważ autobusy tej linii są już bardzo dobrze wykorzystane. Z tego względu uruchomiona zostaje nowa linia nr 15, która odciąży linię nr 5, a także zapewni oczekiwane przez mieszkańców połączenie osiedla Pomorskiego i Śląskiego z Centrum Rekreacyjno-Sportowym.

Ze względu na uruchomienie linii nr 15 przywrócone zostanie kursowanie linii nr 19 do os. Śląskiego i jednocześnie zwiększona zostanie liczba kursów realizowanych przez Raculkę.

Trasa linii nr 15 będzie następująca: OS. MAZURSKIE – Kętrzyńska – Szosa Kisielińska – Podgórna – pl. Piłsudskiego – Chrobrego – Dworzec Główny – Staszica – Sulechowska – Trasa Północna – Rzeźniczaka – Zdrojowa – OS. ZDROJOWE (powrót: Zdrojowa – Trasa Północna – Sulechowska).

W ślad za zmianą trasy linii nr 19 dokonana będzie modyfikacja rozkładu jazdy linii nr 14, aby umożliwić przesiadki pomiędzy autobusami linii nr 0 i 14 na przystanku Lwowska, co podnosili mieszkańcy w trakcie konsultacji społecznych na osiedlu Śląskim.

Mieszkańcy osiedla Kwiatowego oczekują zwiększenia liczby kursów realizowanych przez osiedle w ramach linii nr 44. Mając na uwadze rodzaj i stan nawierzchni jezdni – w celu zminimalizowania obciążenia tej drogi – linia nr 44 będzie wycofana z ulicy Jędrzychowskiej i skierowana ruchem okrężnym przez osiedle Kwiatowe. Dzięki temu mieszkańcy będą mieli dostęp do komunikacji miejskiej na oczekiwanym przez nich poziomie (także w soboty i niedziele – w zamian za linię 102), a jednocześnie sama jezdnia nie będzie obciążona w nadmierny sposób przez autobusy.

Zmiana trasy linii nr 44 spowoduje także korektę rozkładu jazdy linii nr 27, w tym wnioskowane przez pasażerów przyspieszenie porannych kursów z Jarogniewic i Jeleniowa. Drugi etap zakłada wprowadzenie dalej opisanych zmian z chwilą otwarcia wiaduktu na ul. Zjednoczenia:

Przywrócone zostaną stałe trasy linii nr 2, 9 i 39 przez wiadukt – autobusy wycofane zostaną z ul. Batorego. Linia nr 6 będzie kursowała na nowej trasie stałej, uwzględniającej otwarcie wiaduktu i wprowadzony 19 października przebieg trasy przez osiedle Braniborskie. Jednocześnie wprowadzona zostanie korekta rozkładu jazdy polegająca na zwiększeniu liczby kursów we wszystkie dni tygodnia.

Nowa trasa linii nr 6: ZAJEZDNIA CHEMICZNA – Chemiczna – Zjednoczenia – Objazdowa – Jana z Kolna – Batorego – Kupiecka – Bohaterów Westerplatte – Dworzec Główny – Chrobrego – pl. Piłsudskiego – Wrocławska – Lwowska – Braniborska – Osiedlowa – OS. BRANIBORSKIE – Chmielna – Wrocławska – pl. Piłsudskiego – Chrobrego – Dworzec Główny – Bohaterów Westerplatte – Kupiecka – Batorego – Jana z Kolna – Objazdowa – Zjednoczenia – Chemiczna – ZAJEZDNIA CHEMICZNA

W związku z wycofaniem linii nr 6 z ulicy Elektronowej i otwarciem wiaduktu zmieniony zostaje przebieg trasy linii nr 20. Nowa trasa jest następująca: DWORZEC GŁÓWNY – Bohaterów Westerplatte – al. Wojska Polskiego – Zjednoczenia – Energetyków – Elektronowa – Dekoracyjna – Zjednoczenia – Przylep – PRZYLEP DZIAŁKI (wybrane kursy: PRZYLEP LOTNISKO)