Nowe rondo przy powstającym osiedlu Leśny Dwór jest gotowe. Do tego ulice Magnacka i Szlachecka. Kończy się kolejny etap budowy nowej Trasy Aglomeracyjnej.
Trasa Aglomeracyjna w założeniach drogowców ma odciążyć jedną z głównych zielonogórskich arterii komunikacyjnych – ul. Bohaterów Westerplatte. Pierwszy fragment tej trasy kilka lat temu połączył ulicę Dworcową z al. Zjednoczenia. Wykonawcą drugiego etapu budowy trasy jest warszawska firma Budimex. Zadanie podzielono na dwie części. W tym roku wytyczono drugi odcinek tej drogi.
Na miejscu sprawdziliśmy jak poszło wykonawcy. Nowe rondo powstało przy osiedlu Leśny Dwór, biegnie do Trasy Północnej. Dodatkowo wykonawca wybudował ulice Magnacką i Szlachecką na powstającym osiedlu Leśny Dwór wraz z chodnikami, ścieżką pieszo-rowerową, zjazdami, poboczem, kanalizacją deszczową, oświetleniem ulicznym oraz tzw. kanałem technologicznym. Ta część projektu kosztowała 9 mln 384 tys. zł. Teren w planie miejscowym jest przeznaczony pod zabudowę mieszkaniową wielorodzinną. Obejmuje on około 9,5 ha terenów jeszcze niezabudowanych, co może przełożyć się na 4-5 tys. nowych mieszkańców. Zaplanowano tutaj również miejsce pod obiekty oświatowe i sportowe. Pierwszy odcinek drugiego etapu trasy liczy około 2,5 kilometra i będzie wykonany w formule „Zaprojektuj-wybuduj”.
– Umowa obejmuje wykonanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej oraz robót budowlanych, dla odcinka od ronda Haliny Lubicz do nowego ronda przy os. Leśny Dwór oraz odcinki przebudowywanych ulic Prostej, Zacisze, Działkowej, Krętej i Różanej wraz z przebudową skrzyżowania ul. Zacisze, Działkowa i Prosta – szczegółowo wyjaśnia Irena Lutowska, dyrektor Departamentu Zarządzania Drogami w magistracie.
Prace pochłoną około 57 mln zł 940 tys. zł. Firma ma 42 miesiące na realizację inwestycji (z wyłączeniem okresów zimowych na etapie wybuduj). Na całym odcinku powstanie nowa ścieżka rowerowa z nawierzchni bitumicznej łącząca się z istniejącymi trasami rowerowymi. Zakończenie prac planowane jest na grudzień 2027 r. Docelowo Trasa Aglomeracyjna poprowadzi do planowanej obwodnicy zachodniej. Aby to stało się możliwe, na Trasie Północnej powstanie rondo.
Z kolei obwodnicą zachodnią pojedziemy aż do mostu w Pomorsku. To ważny odcinek, pozwoli mieszkańcom tej części miasta dostać się do Trasy Północnej i drogi szybkiego ruchu S3 w alternatywny sposób. To rozwiązanie sprawi, że odciążą się węzły komunikacyjne na „trójce”. Trasa skomunikuje też nowopowstające osiedle Leśny Dwór. Na inwestycję miasto pozyskało z rządowego Polskiego Ładu 65 mln zł.