"Mamy nadzieję, że promocyjny rejs galarem do Berlina zachęci naszych sąsiadów zza Odry do odwiedzenia Zielonej Góry podczas Winobrania i skorzystania z wielu atrakcji" – powiedział Tomasz Nesterowicz, rozpoczynając spotkanie z dziennikarzami.
17 sierpnia 2010 roku w Urzędzie Miasta Zielona Góra odbyła się konferencja prasowa na temat kolejnych atrakcji Dni Zielonej Góry – Winobrania’2010 oraz promocji tego wydarzenia w Berlinie (Niemcy). W spotkaniu udział wzięli: szef tegorocznego Winobrania - Kierownik Biura Prezydenta Tomasz Nesterowicz, właściciele firmy "Rejsy Galerem- manufaktura pik" z Cigacic Darek Kawecki i Piotr Włoch oraz doradca Prezydenta Miasta Tomasz Misiak.
"Mamy nadzieję stać się wizytówką miasta i regionu, dlatego w najbliższy poniedziałek-23 sierpnia wyruszamy w tygodniowy rejs galarem. Podróż z Cigacic do Berlina będzie miała na celu promocję miasta i Dni Zielonej Góry - Winobranie’2010… Sprawdziliśmy i wiemy, że budzimy zainteresowanie wśród turystów, policji itd. Przyglądają się, pytają, robią fotki…" – mówią właściciele drewnianego, przaśnego statku. Jeden dzień rejsu to około 100 złotych. Załoga złożona z 12 osób, noce będzie spędzać pod namiotami. Na miejscu w Berlinie będą rozdawane ulotki promocyjne.
Rejsy galarem po Odrze to również nie lada atrakcja tegorocznego Winobrania. Będzie można wziąć w nich udział, a w trakcie podróży degustować sery i popijać je regionalnym winem. Taka podróż będzie trwała około 2 godziny. Zakończy ją wizyta w jednej z winnic.
Galar
dawny polski rzeczny statek wiosłowy używany do jednorazowego transportu towarów w dół rzeki. Szczególnie rozpowszechniony był w XVIII wieku. Był to statek bezżaglowy, posiadał kształt wydłużonego prostokąta. Rufa i dziób były lekko wzniesione ku górze. Na rufie znajdował się ster umocowany sworzniem do budy szyprowskiej. Obsługę stanowiło 6-8 flisaków, z których jeden obsługiwał ster, a pozostali wiosła. Posiadał szeroką i mało wygiętą ku górze dziobnicę. Przy pełnym załadunku wystawał ponad wodę zaledwie kilkanaście centymetrów. Łatwo osiadał na mieliźnie, czy na innych przeszkodach. Ładowność wynosiła do 30 łasztów.