Serwis wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Są one wykorzystywane w celu zapewnienia poprawnego działania serwisu i tworzenia statystyk. W każdej chwili możesz dokonać zmiany ustawień dot. przechowywania plików cookies w Twojej przeglądarce. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na przechowywanie plików cookies na Twoim komputerze. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce Plików Cookies
x
Urząd Miasta Zielona Góra Biuletyn Informacji Publicznej
Urząd Miasta Zielona Góra
ul. Podgórna 22
65-424 Zielona Góra
e-mail:

tel.: 68 45 64 100
fax: 68 45 64 155
Newsletter
Uruchom Czytanie Strony
sobota, 6 lipca 2024 r.

Aktualności

Dodano: 2021-11-05 Autor:
Od 7 listopada 2021 r. wejdą w życie  nowe przepisy dotyczące wydawania dowodów osobistych.
 
 
 
 
 
Nowe rozwiązania dotyczące dowodów osobistych wynikają z konieczności  dostosowania prawa polskiego do wymogów prawa unijnego.

 

W najnowszej wersji dokumentów tożsamości pojawią się dodatkowe zabezpieczenia, czyli odciski palców oraz własnoręczny podpis posiadacza dokumentu, co zgodnie z założeniami ma zmniejszyć ryzyko ich fałszowania.

 

Odciski palców, pobierane podczas składania wniosku o dowód osobisty zostaną zapisane w jego warstwie elektronicznej i nie będą widoczne na dokumencie. Natomiast w warstwie graficznej, czyli na samym dowodzie, pojawi się odwzorowanie własnoręcznego podpisu jego posiadacza.

 

Dla osób powyżej 12. roku życia nowe dokumenty tożsamości będą wydawane na 10 lat. Podczas przyjmowania wniosku będą pobierane odciski palców. Z tego powodu wniosek o wydanie dowodu będzie trzeba złożyć osobiście w organie dowolnej gminy na terytorium RP.

 

Dla osób do 12. roku życia dowód będzie wydawany na 5 lat, bez pobierania odcisków palców. Dla tej grupy osób wniosek będzie można złożyć drogą elektroniczną.

 

W sytuacji, gdy tylko chwilowo nie będzie możliwości pobrania odcisków palców, dowód zostanie wydany jedynie na 12 miesięcy. Natomiast osoby z niepełnosprawnością, od których pobranie odcisków palców jest trwale niemożliwe, otrzymają dokumenty bez tej cechy biometrycznej. Ich dokumenty zachowają ważność przez 10 lat.

 

Wnioski o wydanie dowodu osobistego od osób chorych, niepełnosprawnych, które nie mogą osobiście stawić się w urzędzie urzędnicy przyjmą w miejscach ich pobytu – np.  w domach, szpitalach czy ośrodkach opieki. Następnie urzędnicy przywożą gotowe dowody osobiste. Urzędy otrzymały  dodatkowe narzędzie, z pomocą którego możliwe będzie pobranie od tych osób odciski palców, a podczas wydania dowodu je zweryfikować. Przenośna stacja pozwoli także aktywować warstwę elektroniczną dokumentu, co obecnie jest możliwe tylko w urzędzie. Zielona Góra jako miasto na prawach powiatu będzie obsługiwało w tym zakresie również cały powiat zielonogórski tj. gminy: Babimost, Czerwieńsk, Kargowa, Nowogród Bobrzański, Sulechów, Bojadła, Świdnica, Trzebiechów, Zabór. Osoby, które chciałyby skorzystać z takiej usługi powinny skontaktować się telefonicznie z Referatem Dowodów Osobistych Urzędu Miasta Zielona Góra (68 475-18-34) i umówić wizytę urzędnika.

W nowym dowodzie – poza odciskami palców (w warstwie elektronicznej) i odręcznym podpisem właściciela dowodu (w warstwie graficznej) - będzie też kilka innych zmian. Pojawi się m.in. oznaczenie państwa członkowskiego (na tle flagi Unii Europejskiej).

 

W związku z wprowadzeniem w Polsce nowych dowodów nie będzie konieczności obowiązkowej wymiany ważnych dokumentów. Z dotychczasowego dowodu będzie można korzystać do czasu, aż minie jego ważność.

 

W związku z wdrożeniem zmian związanych z wydawaniem dowodów osobistych wystąpią przejściowe utrudnienia.

 

W dniu 5 listopada 2021 r. (piątek)  wniosek o wydanie dowodu osobistego w naszym urzędzie będzie  można złożyć do godz. 11.30. Od godz. 12.00  rozpocznie się przerwa techniczna w działaniu Rejestru Dowodów Osobistych. Nie będzie też możliwe załatwienie innych spraw związanych z dowodami np. odebranie dokumentu czy zgłoszenia jego utraty bądź uszkodzenia.

 

 

« powrót