![Sesja](https://www.zielona-gora.pl/szablon/zielona-gora.pl/mod/session/img/icoSession.gif)
ul. Podgórna 22
65-424 Zielona Góra
tel.: 68 45 64 100
fax: 68 45 64 155
Polska Izba Rozwoju Elektromobilności (PIRE) jest organizacją pozarządową, głównym celem jej działalności jest zwiększenie ilości pojazdów elektrycznych w Polsce, jak również kreowanie warunków do rozwoju rzeczywistej elektromobilności w miastach.
Partnerami PIRE są jednostki samorządu terytorialnego, firmy z branży e-mobility, organizacje pozarządowe, środowisko akademickie i przedsiębiorstwa technologiczne.
Miasto liderem w elektromobilności
– Zielona Góra jest liderem w Polsce we wprowadzaniu elektromobilności w szczególności w komunikacji miejskiej (elektryczne autobusy – red.) – mówił wiceprezydent Dariusz Lesicki. – Palma pierwszeństwa powinna pozostać w naszym mieście, dlatego podpisujemy to porozumienie o współpracy. Chcemy doprowadzić do tego, aby w 2025 r. po mieście poruszało się 1000 samochodów napędzanych elektrycznie. Zamierzamy też zintegrować firmy zainteresowane tym, aby Zielona Góra rozwijała się jako miasto elektromobilne – podkreślił. – A mam tu na myśli np. korporacje taksówkarskie i przedsiębiorstwa budujące infrastrukturę techniczną np. stacje ładowania pojazdów.
Zielona Góra jest pierwszym miastem w Polsce, które podpisuje porozumienie z PIRE.
– Nasza organizacja wyrosła z firmy EkoEnergetyka-Polska – wyjaśnił Krzysztof Burda, prezes zarządu Stowarzyszenia Polska Izba Rozwoju Elektromobilności. – Realizując projekty zauważyliśmy, że Europa przewyższa nas nie tylko w ilości pojazdów elektrycznych, ale i rozwoju potrzebnej infrastruktury do ich obsługi. Postanowiliśmy razem z samorządami to zmienić.
Samochody elektryczne trudno dostać – to się ma zmienić!
PIRE planuje wspomagać samorządy w budowaniu tzw. ekosystemów dla elektromobilności i zachęcać korporacje taksówkarskie, firmy kurierskie i osoby prywatne do zakupu pojazdów napędzanych elektryczne. Obecnie jest problem z ich dostępnością na rynku, dlatego jak zapowiada prezes K. Burda, PIRE będzie rozmawiać o tym z producentami i importerami samochodów. – W tej chwili zakup floty dziesięciu pojazdów dla firmy to nie lada wyzwanie – zaznaczył. – Zielona Góra jest liderem w Polsce w elektryfikacji transportu publicznego. Europa bardzo naciska na to, aby wypełnić porozumienie klimatyczne z Paryża zapowiadające obniżkę emisji dwutlenku węgla we wszystkich gałęziach gospodarki, ze szczególnym uwzględnieniem transportu. Zielona Góra ma stać się modelowym przykładem rozwoju elektromobilności.
Stacje szybkiego ładowania
W mieście powstaną tzw. huby ładowania (pięć sztuk).czyli stacje szybkiego ładowania pojazdów o łącznej mocy ponad 3000 megawatów. Pojazd odzyska moc już nawet po 20 minutach, maksymalnie może potrwać to do godziny. To rozwiązanie pozwoli też na łatwy i szybki dostęp do infrastruktury, także osobom które nie posiadają garaży i nie miałyby gdzie zamontować ładowarki. Pierwsza hubę ładowania zainstalowano już na terenie miejskiej strefy gospodarczej w Nowym Kisielinie.
Na koniec 2019 r. w mieście zarejestrowano 37 pojazdów z tzw. zielonymi tablicami. Co miesiąc dochodzą kolejne. I jak szacuje prezes K. Burda obecnie jest ich ok. 50.
Po Zielonej Górze jeżdżą taksówki elektryczne Evit Electric Taxi. Dobry przykład daje Warszawa, jedna z tamtejszych firm kurierskich wymieniła flotę na elektryczną.
PIRE planuje co roku organizować w Zielonej Górze kongres elektromobilności. Stowarzyszenie będzie zachęcać inne miasta do przyłączenia się do tej inicjatywy.
Tymczasem, Zielona Góra planuje położyć kolejną cegiełkę w rozwoju elektromobilności, w planach jest zakup 12 kolejnych autobusów na prąd dla MZK.