Doświadczenia w zakresie powiększania granic administracyjnych miast (przygotowanie, przeprowadzenie i skutki) były tematem tegorocznego Forum Miast Bliźniaczych, które odbywało się w Zielonej Górze już po raz osiemnasty.
Temat zainicjował szef zespołu ds. połączenia miasta z gminą Zielona Góra prof. Czesław Osękowski, przedstawiając w prezentacji multimedialnej główne założenia przedsięwzięcia, które – jak wyjaśniał – ma wynikać z dobrowolnej decyzji mieszkańców.
Do tego procesu potrzebna jest wiedza i przykłady dobrych praktyk. - Jesteśmy ciekawi jak ten proces przebiegał w innych krajach, bo przed takim wyzwaniem stoimy w naszym mieście – mówił prezydent Janusz Kubicki.
Na konferencji zaprezentowano dziesięć referatów, z których najbardziej interesujące wydawały się te prezentowane przez partnerów niemieckich. Przecież na terenach tuż za Odrą (dawniej NRD) łączono najwięcej gmin. Ze względu na wyludnienie miast, władze sprzyjały dobrowolnemu łączeniu się lub czyniły to odgórnie, w sposób administracyjny.
Przykładem może być Cottbus, które w ciągu ostatnich 20 lat dwukrotnie zmieniało swoje granice. W 1993 roku odbyło się to dobrowolnie (przyłączono siedem gmin), a dziesięć lat później ewolucja dokonała się odgórnie. Trzy gminy, które wcześniej nie zgodziły się na przyłączenie do Miasta, zostały wchłonięte administracyjnie.
- Budujące były dla nas przykłady niemieckie. Państwa doświadczenia postaramy się przenieść na nasz grunt – podsumował forum prezydent Kubicki. – Chcemy doprowadzić do zgodnego połączenia, a zadecydują o tym mieszkańcy.
Podczas forum prezydent Janusz Kubicki wręczył Nagrodę Miasta Zielona Góra za rok 2013, w postaci statuetki. Otrzymali ją Roswitha i Rolf Urbański, którzy są założycielami Niemiecko-Polskiego Towarzystwa w Verden, gdzie mieszkają. Stowarzyszenie współpracuje z zielonogórskimi instytucjami i organizacjami od 1982 roku. Organizuje również pomoc charytatywną dla Szpitala Wojewódzkiego i współpracuje z nim. Poza tym od lat dziewięćdziesiątych prowadzi działalność w zakresie wymiany doświadczeń uczniów i nauczycieli z Zespołu Szkół Budowlanych.