Na tę informację czekali wszyscy zielonogórscy kierowcy. W niedzielę (1 grudnia) późnym wieczorem zaplanowano puszczenie ruchu na wschodniej nitce wiaduktu przy ul. Zjednoczenia (w stronę Elektrociepłowni). Jednocześnie zostanie zamknięta zachodnia nitka wiaduktu (w kierunku ronda PCK). W poniedziałek rano (2 grudnia) po czynnej nitce wiaduktu w trasę ruszą autobusy Miejskiego Zakładu Komunikacji.
Wykonawcą inwestycji była firma Nowak-Mosty z Dąbrowy Górniczej. Wartość umowy wraz z aneksami to około 25 mln 900 tys. zł (kwota brutto). Firma miała 18 miesięcy na realizację zadania, pierwotny termin ukończenia prac to marzec 2025 r. Wiaduktem pojedziemy cztery miesiące wcześniej. Obiekt stoi na 17 podporach (2 przyczółki i 15 filarów). Szerokość jezdni na moście i dojazdach to 6,5 m (dwa pasy ruchu po 3,25 m). Chodnik ma 2,5 szerokości użytkowej. Długość wiaduktu to 338,30 m, a szerokość pomostu 11,45 m. Nawierzchnię jezdni na obiekcie mostowym wykonano jako dwuwarstwową o łącznej grubości 8 cm (warstwa ścieralna 4 cm z mieszanki i 4 cm warstwy ochronnej z asfaltu lanego).
Do wykonania obiektu zużyto ponad 600 ton stali zbrojeniowej oraz wylano około 3,7 tys. m sześć betonu. W środę odbyła się próbna jazda autobusem po wiadukcie, test wypadł pomyślnie. W związku z otwarciem obiektu MZK przygotował nowy rozkład jazdy. Przywrócone zostaną stałe trasy linii nr 2, 9 i 39 przez wiadukt. Autobusy wycofane z ul. Batorego będą kursowały ponownie na trasach sprzed objazdu.
Linia nr 2 pojedzie z Przylepu na Jędrzychów następującą trasą: Zjednoczenia, al. Wojska Polskiego, Wyszyńskiego, Ptasia, Jaskółcza, Botaniczna, Kożuchowska i Jędrzychowska. Z kolei „dziewiątka” przemieści się z os. Czarkowo także na Jędrzychów, jadąc ulicami Batorego, Energetyków, Zjednoczenia, al. Wojska Polskiego, Wyszyńskiego, Ptasia, Jaskółcza, Botaniczna, Kożuchowska i Jędrzychowska.
Trasa linii nr 39 poprowadzi z osiedla Czarkowo przez Batorego, Energetyków, Zjednoczenia, Działkową, Zacisze i Wyszyńskiego do Botanicznej. Zmienione zostaną trasy linii nr 6 i 20. Popularna „szóstka” będzie kursowała po nowej trasie stałej, uwzględniającej otwarcie wiaduktu i wprowadzony w październiku przejazd przez os. Braniborskie. Jednocześnie wprowadzona zostanie korekta rozkładu jazdy polegająca na zwiększeniu liczby kursów we wszystkie dni tygodnia.
Nowa trasa linii nr 6: zajezdnia Chemiczna, Chemiczna, Zjednoczenia, Objazdowa, Jana z Kolna, Batorego, Kupiecka, Bohaterów Westerplatte – Dworzec Główny, Chrobrego, pl. Piłsudskiego, Wrocławska, Lwowska, Braniborska – Osiedlowa – Os Braniborskie – Chmielna – Wrocławska – pl. Piłsudskiego – Chrobrego – Dworzec Główny – Bohaterów Westerplatte – Kupiecka – Batorego – Jana z Kolna – Objazdowa – Zjednoczenia – Chemiczna – zajezdnia Chemiczna. W związku z wycofaniem „szóstki” z Elektronowej i otwarciem wiaduktu zmieniony zostaje przebieg trasy linii nr 20.
Nowa trasa uwzględnia przywrócenie jej przebiegu przez rondo PCK i wiadukt oraz skierowanie przez ul. Elektronową (zamiast przez przystanki „Elektrociepłownia”). Ta zmiana ma na celu poprawę dostępności do transportu zbiorowego mieszkańcom dynamicznie rozbudowującego się osiedla przy ulicy Anny Jagiellonki. Trasa linii nr 20: Dworzec Główny, Bohaterów Westerplatte, al. Wojska Polskiego, Zjednoczenia, Energetyków, Elektronowa, Dekoracyjna, Zjednoczenia, Przylep, Przylep Działki (wybrane kursy Przylep Lotnisko).
Trasy części kursów realizowanych na innych liniach w ramach dojazdów na linię i zjazdów do zajezdni będą realizowane przez ul. Zjednoczenia zamiast ul. Batorego. Dojazdy i zjazdy do zajezdni w relacji Zajezdnia Chemiczna – Dworzec Główny będą realizowane w ramach nowej linii nr 3 na trasie: Zajezdnia, Chemiczna, Zjednoczenia, Energetyków, Batorego, Dworcowa, Dworzec Główny. Nowe rozkłady jazdy dostępne są na stronie internetowej www.mzk.zgora.pl