• Projekt współfinansowany ze środków unijnych
stopka
Interaktywna wizualizacja całej inwestycji

Otwórz
Prezentacja multimedialna z zakończenia Kontraktu

Otwórz

Plan przebiegu trasy

Plan orientacyjny

Zakres rzeczowy inwestycji obejmuje budowę obwodnicy stanowiącej połączenie dróg krajowych nr 27 i S3. Obwodnica ta będzie przebiegała od skrzyżowania drogi krajowej nr 27 z drogą wojewódzką nr 282 do skrzyżowania drogi wojewódzkiej nr 279 z drogą wojewódzką nr 282.

Początek obwodnicy południowej miasta Zielona Góra będzie zlokalizowany w ciągu drogi krajowej nr 27 (ul. Obwodowej), w północnej części miasta Świdnica, na skrzyżowaniu DK27 i DW282 (kierunek do miejscowości Wilkanowo). Obwodnica południowa będzie przebiegać po terenach leśnych, kierując się na południowy wschód. Od strony północnej będzie omijać Ochlę, na terenach pomiędzy stadniną koni a kąpieliskiem miejskim (Zalew Ochla). Następnie łukiem od strony południowej będzie omijać Jędrzychów. W km ok. 7+750 będzie przecinać ciek Pustelnik, a w km ok. 8+780 Dłubnię. Dalej obwodnica będzie kierować się na północ, do skrzyżowania dróg wojewódzkich (DW) nr 279 oraz 282 - rejon węzła Racula (S3), mijając po stronie lewej w odległości od 50 do 100 m, składowisko odpadów miejskich.

Cel projektu

„Budowa południowej obwodnicy miasta Zielona Góra w ciągu drogi krajowej”

Głównym celem projektu jest zwiększenie dostępności transportowej miasta Zielona Góra leżącego poza siecią drogową TEN-T i odciążenie go od nadmiernego ruchu drogowego. Planowana obwodnica południowa miasta Zielona Góra będzie stanowić istotne usprawnienie warunków komunikacyjnych miasta Zielona Góra, mające pozytywny wpływ na rozwój społeczno-gospodarczy całego obszaru. Obwodnica południowa pozwoli na przejęcie ruchu zarówno z miasta Zielona Góra, jak i z istniejącej obwodnicy północnej (Trasy Północnej), a także na skomunikowanie terenów zlokalizowanych w nowych granicach administracyjnych miasta Zielona Góra na terenie byłych miejscowości takich jak Racula, Drzonków, Ochla oraz innych terenów zlokalizowanych w południowej części miasta. Planowana obwodnica południowa umożliwi przejęcie przede wszystkim części ruchu tranzytowego jak i osobowego o znaczeniu lokalnym. Celem podjętych działań w ramach projektu jest również odciążenie istniejącej obwodnicy północnej miasta Zielona Góra, poprawa przepustowości ruchu drogowego, w szczególności tranzytowego na kierunku wschód-zachód, poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego, w szczególności tranzytowego, a także zmniejszenie obciążenia ruchem w centrum miasta Zielona Góra.

Realizacja inwestycji będzie służyć zmniejszeniu stopnia zatłoczenia na obwodnicy północnej miasta Zielona Góra oraz na pozostałych drogach przebiegających przez miasto Zielona Góra, jak również pozwoli na odseparowanie ruchu lokalnego od ruchu tranzytowego (w szczególności po stronie południowej miasta Zielona Góra). Inwestycja pozwoli na odciążenie ciągu drogowego tj. drogi wojewódzkiej nr 279, a także na zmniejszenie natężenia ruchu na głównych drogach miasta Zielona Góra.

Budowa obwodnicy południowej miasta Zielona Góra w ciągu drogi krajowej zwiększy przepustowość całego układu drogowego miasta Zielona Góra, przyczyniając się do zwiększenia prędkości podróży i skrócenia czasu przejazdu, a także do rozwiązania licznych problemów technicznych istniejącego układu drogowego miasta Zielona Góra (w szczególności w jego południowej części). Realizacja inwestycji będzie miała korzystny wpływ na poprawę płynności ruchu, nośności i jakości dróg sieci krajowej, poprawę płynności przejazdu w ruchu lokalnym i tranzytowym. Inwestycja pozwoli na wzmocnienie wewnętrznych i zewnętrznych połączeń transportowych w regionie lubuskim, w tym połączeń międzyregionalnych i połączeń międzynarodowych. W wyniku budowy obwodnicy południowej miasta Zielona Góra nastąpi znacząca poprawa dostępności transportowej regionu lubuskiego.

Realizacja przedsięwzięcia będzie również służyć poprawie bezpieczeństwa ruchu drogowego, w szczególności ruchu tranzytowego poprzez odseparowanie ruchu lokalnego od ruchu tranzytowego oraz zmniejszeniu zagrożenia wypadkowego w obszarze zabudowy – zmniejszeniu liczby ofiar (rannych i zabitych) - obwodnica południowa miasta Zielona Góra będzie przebiegała przez tereny leśne. Inwestycja przyczyni się także do zmniejszenia negatywnego oddziaływania układu drogowego miasta Zielona Góra na otoczenie, w szczególności emisji hałasu – obwodnica będzie przebiegać poza terenami zabudowy mieszkalnej.

przebieg-trasy
legenda
zamawiający
INWESTOR

Miasto Zielona Góra - Urząd Miasta Zielona Góra
ul. Podgórna 22,
65-424 Zielona Góra

Wykonawca - Konsorcjum firm
WYKONAWCA

Lider: STRABAG Infrastruktura Południe Sp. z o.o.,
ul. Lipowa 5A, Wysoka 52-200 Wrocław
Partner: STRABAG Sp. z o.o.,
ul. Parzniewska 10, 05-800 Pruszków

Nadzór Inwestorski - Konsorcjum firm
NADZÓR INWESTORSKI
INŻYNIER KONTRAKTU

Lider: PROMOST Sp. z o.o.,
ul. Boh. Westerplatte 11, 65-034 Zielona Góra
Partner: MIZ Sp. z o.o.,
ul. Ceglana 34, 66-003 Droszków

stopka
Liczba odsłon:
Ostatnia aktualizacja: 01-05-2024